Conversie verhogen door je B2B showroom per seizoen aan te passen

Heb jij te maken collecties die wisselen per seizoen? Maak dan gebruik van de mogelijkheden die dit geeft om elke keer nieuwe sfeervolle presentaties te maken waarmee jij jouw B2B klant kan verrassen. Uiteraard gaat dit niet alleen over de 4 seizoenen, maar ook over trends en thema’s. Ik licht zeven ontwerp ‘regels’ toe die wij zelf altijd meenemen in ons ontwerpproces. De foto’s in dit blog zijn gemaakt tijdens de ombouw van het zomerseizoen naar de nieuwe wintercollectie bij B-Living, een groothandel in interieur accessoires, decoratief glas en tafellinnen. We hebben we de hele showroom op zijn kop gezet en hoop dat deze beelden jou kunnen inspireren.

Tip 1: creëer een nieuwe routing

Start met het neerzetten van de hoofdlijnen. Schuif met je tafels, displays, opbouw elementen en allerhande rekken en meubelen, zo creëer je een nieuwe indeling. Door de indeling te veranderen komt de klant ‘anders’ binnen. Hiermee wordt zijn verwachting gereset en voelt alles als ‘nieuw’. Ook biedt dit de mogelijkheid om ruimtes aan te passen op de product volumes, deze kunnen per seizoen nog wel eens verschillen.

Tip 2: Wissel je product presentaties af met hotspots

Een hot-spot is eigenlijk een binnen etalage, dit is een display of duidelijk ander aandachtsgebied dan waar je puur op assortiment presenteert. Dit zijn zorgvuldig gekozen plekken die in het oog springen. Dit zijn binnen etalages waar je vooral op sfeer presenteert om je klant te inspireren. Op deze plek vertel je een verhaal dat tot de verbeelding spreekt. Als jij bijvoorbeeld tafellinnen en servetten verkoopt, dek dan een uitbundige tafel en laat een compleet plaatje zien.
Overdrijf in je presentatie en kijk wat je nog meer voor producten uit je assortiment eraan kan toevoegen om bij verkopen te stimuleren. Maar pas wel op, dat je je verhaal overtuigend neerzet en alleen echt relevante items in je presentatie plaatst.

Tip 3: Voeg x-tra inspiratie toe doormiddel van een trend of thema

Kijk welke nieuwe trends er zijn op gebied van interieur & mode en welke passen binnen jouw concept maar ook bij jouw producten. Schilder een meubelstuk of display in een kleur van jouw gekozen trend. Behang een wand, dat is makkelijk gedaan en geeft een groots effect. Zolang het maar de juiste sfeer neerzet en het jouw ‘verhaal’ verteld.

Tip 4: Zet product die elkaar versterken bij elkaar.

Geef je klant inspiratie en zorg dat de producten die je samen op een tafel of in een schap zet goed combineren. Stem kleuren en texturen mooi op elkaar af voor een uitgebalanceerd geheel. Of plaats producten bij elkaar die je op eenzelfde moment gebruikt. Dit geeft jouw klant een idee hoe je jouw collectie kan combineren voor een totaalbeeld.

Tip 5: Zoek passende props

Props zijn decoratie elementen die het verhaal compleet maken, dit zijn items die niet mogen concurreren met je eigen collectie. Als je bv interieur accessoires verkoopt kun je een bank of fauteuil als extra stijlelement gebruiken. Het is voor de inkoper direct duidelijk dat jij deze stoel niet verkoopt. Leg deze bank vervolgens vol met jouw kussens, plaids die binnen één thema of kleurbeeld passen. Stijl het af met een karpet, dienblad met vaasjes en kandelaren of wat je dan ook in je assortiment verkoopt. Zorg wel voor een smaakvol en samenhangend geheel. Bij B-Living hebben we bijvoorbeeld ook veel zijden bloemen gebruikt om het mooie glas kleur te geven.

relevantie & consistentie in je seizoens presentaties

Tip 6: Controleer je showroom en presentaties

Sluiten de thema’s van je presentaties aan bij wat je op social media doet? Komen de samengestelde productgroepen en kleurcombinaties terug in de fotografie in je brochure? Zorg je voor genoeg overlap en herkenning op elk denkbare plek binnen je bedrijf?

Tip 7: Maak een planning voor het nieuwe seizoen

Zorg dat je op tijd start met je concept voor het nieuwe seizoen en de voorbereidingen hiervan. Maak bijvoorbeeld moodboards van relevante thema’s of maak een Pinterest bord aan om ideeën te verzamelen. Zet een brainstormsessie op de kalender en bedenk welke thema’s voor jullie interessant zijn en aansluiten op het komende seizoen. Inventariseer welke opbouw elementen, props en decoratie elementen je nodig hebt bij de uitvoering.

Ik hoop dat deze tips jou helpen om showroom presentaties te maken die verkoop bevorderend zijn. Als jouw klant een heel thema inkoopt en foto’s maakt om de presentaties na te kunnen maken in hun eigen winkel, dan heb je het super goed gedaan.

Ben je niet zeker van je styling skills, of heb je simpelweg de tijd er niet voor? Weet dan dat we jou graag ontzorgen op één of meerdere gebieden bij het omturnen en stijlen van je showroom voor een startklaar nieuw seizoen.

 

STIJL lab VOOR ELKE PLEK DAAR WAAR DE KLANT HET MERK ONTMOET.

WETEN WAT STIJLlab VOOR JOUW MERK KAN BETEKENEN?

Stjilb

Benieuwd naar de mogelijkheden?

Neem contact met ons op voor een vrijblijvend kennismakingsgesprek.

Stuur een mailtje naar hello@stijl-lab.nl of plan eenvoudig een belafspraak via onze online agenda.

Direct bellen naar 06-52091594 (Saskia) of 06-52091597 (Mirjam) kan ook, maar soms hebben we even de handen vol. 🙂

Laat dan een berichtje achter, dan bellen we je zo snel mogelijk terug.