Heb jij te maken collecties die wisselen per seizoen? Maak dan gebruik van de mogelijkheden die dit geeft om elke keer nieuwe sfeervolle presentaties te maken waarmee jij jouw B2B klant kan verrassen. Uiteraard gaat dit niet alleen over de 4 seizoenen, maar ook over trends en thema’s. Ik licht zeven ontwerp ‘regels’ toe die wij zelf altijd meenemen in ons ontwerpproces. De foto’s in dit blog zijn gemaakt tijdens de ombouw van het zomerseizoen naar de nieuwe wintercollectie bij B-Living, een groothandel in interieur accessoires, decoratief glas en tafellinnen. We hebben we de hele showroom op zijn kop gezet en hoop dat deze beelden jou kunnen inspireren.
Tip 1: creëer een nieuwe routing
Start met het neerzetten van de hoofdlijnen. Schuif met je tafels, displays, opbouw elementen en allerhande rekken en meubelen, zo creëer je een nieuwe indeling. Door de indeling te veranderen komt de klant ‘anders’ binnen. Hiermee wordt zijn verwachting gereset en voelt alles als ‘nieuw’. Ook biedt dit de mogelijkheid om ruimtes aan te passen op de product volumes, deze kunnen per seizoen nog wel eens verschillen.
Tip 2: Wissel je product presentaties af met hotspots
Een hot-spot is eigenlijk een binnen etalage, dit is een display of duidelijk ander aandachtsgebied dan waar je puur op assortiment presenteert. Dit zijn zorgvuldig gekozen plekken die in het oog springen. Dit zijn binnen etalages waar je vooral op sfeer presenteert om je klant te inspireren. Op deze plek vertel je een verhaal dat tot de verbeelding spreekt. Als jij bijvoorbeeld tafellinnen en servetten verkoopt, dek dan een uitbundige tafel en laat een compleet plaatje zien.
Overdrijf in je presentatie en kijk wat je nog meer voor producten uit je assortiment eraan kan toevoegen om bij verkopen te stimuleren. Maar pas wel op, dat je je verhaal overtuigend neerzet en alleen echt relevante items in je presentatie plaatst.
Tip 3: Voeg x-tra inspiratie toe doormiddel van een trend of thema
Kijk welke nieuwe trends er zijn op gebied van interieur & mode en welke passen binnen jouw concept maar ook bij jouw producten. Schilder een meubelstuk of display in een kleur van jouw gekozen trend. Behang een wand, dat is makkelijk gedaan en geeft een groots effect. Zolang het maar de juiste sfeer neerzet en het jouw ‘verhaal’ verteld.
Tip 4: Zet product die elkaar versterken bij elkaar.
Geef je klant inspiratie en zorg dat de producten die je samen op een tafel of in een schap zet goed combineren. Stem kleuren en texturen mooi op elkaar af voor een uitgebalanceerd geheel. Of plaats producten bij elkaar die je op eenzelfde moment gebruikt. Dit geeft jouw klant een idee hoe je jouw collectie kan combineren voor een totaalbeeld.
Tip 5: Zoek passende props
Props zijn decoratie elementen die het verhaal compleet maken, dit zijn items die niet mogen concurreren met je eigen collectie. Als je bv interieur accessoires verkoopt kun je een bank of fauteuil als extra stijlelement gebruiken. Het is voor de inkoper direct duidelijk dat jij deze stoel niet verkoopt. Leg deze bank vervolgens vol met jouw kussens, plaids die binnen één thema of kleurbeeld passen. Stijl het af met een karpet, dienblad met vaasjes en kandelaren of wat je dan ook in je assortiment verkoopt. Zorg wel voor een smaakvol en samenhangend geheel. Bij B-Living hebben we bijvoorbeeld ook veel zijden bloemen gebruikt om het mooie glas kleur te geven.