PROJECT; Slim ontwerp dat bijverkoop stimuleert

Na een rondleiding door de B2B full-service wasserij, heb ik een indruk van wat er allemaal in dit mooie bedrijf gebeurt. Rudolf en ik hebben diverse gesprekken gevoerd waarin alle mogelijkheden en wensen ten aanzien van een nieuw te realiseren showroom doorgesproken zijn. De ruimte waar de showroom moet gaan komen is op moment van rondleiden nog een magazijn. Dat vergt wat inzicht in hoe het straks kan gaan worden, maar we zagen direct de potentie van de ruimte.

Bij-verkopen stimuleren

We zetten we de showroom ‘slim’ in. Uit het gesprek vooraf blijkt dat er een grote productgroep het sanitair vaak ‘vergeten’ wordt. Dit terwijl het voor de klant van Vendrig enorm kan ontzorgen om ook de sanitair groep in het service contract op te laten nemen. Zij rijden immers toch al langs bij deze klant dus wel zo milieuvriendelijk om de handdoeken uit de toilet groepen direct mee te nemen. Wij maakte ruimte vrij in het ontwerp. Met bewust gekozen corners in de nieuwe showroom kunnen deze bij-verkopen worden gestimuleerd. We hebben inspirerende ruimtes ingericht voor producten als matten en sanitair zodat deze niet meer ‘vergeten’ worden.

Vloer plan – Vlekken plan

De eerste stap is het indelen van de ruimte in grote ‘vlekken’ om zo tot een logische indeling te komen. Met deze vlekken geef je aan waar collecties gepresenteerd worden. Maar ook andere zones met verschillende functies zoals een paskamer, binnen etalage, vergadertafel en pantry worden ingedeeld. Op deze manier kun je kijken of de routing logisch is. Klopt de klanten reis die je je klant wil aanbieden? Zit er genoeg afwisseling in tussen product presentaties & binnen etalages ook wel hotspots genoemd. Zijn alle zones duidelijk.

Segmenten creëren d.m.v. kleur en materiaal

Zones of segmenten aanbrengen die helpen bij het duidelijk presenteren van de verschillende kledingcollecties. Dat is nodig bij deze diversiteit in het aanbod. Er zijn drie hoofdgroepen; werkkleding, veiligheidskleding en kleding voor de food industrie. Door elk segment in kleur en materiaal te laten verschillen helpt bij het creëren van de juiste setting. Zo krijgt elke collectie zijn eigen look en feel. De grote wand achter de kleding van de food sector wordt uitgevoerd in transparante tunnel plaat. De wand achter de werkkleding krijgt een betonlook. De veiligheidskleding krijgen een metaal uitstraling. Op deze manier navigeer je als klant als het ware vanzelf naar de juiste kleding.

Midden element

Door in het midden een stoere steiger te plaatsen konden we diverse wensen vervullen. Deze steiger het focuspunt in deze ruimte biedt een meer afgeschermde plek voor een enorme vergadertafel. Ook hebben we deze steiger wand gebruikt om een opberg kast en paskamer in te verstoppen. Maar misschien nog wel het belangrijkste het creëert een wauw effect bij binnenkomst. Een stoere ruimte vullende presentatie met etalagefiguren, collecties gepresenteerd met styling en bijproducten als schoenen. Het hele plaatje compleet.

wensenlijst & vlekkenplannen

Kennis delen

In het gesprek kwam ook naar voren dat kennisoverdracht een belangrijk onderdeel zou worden. Daarom zorgden we voor een ruime vergadertafel om bestaande en nieuwe klanten te kunnen ontvangen. Dit is de plek om bijgepraat te worden over de nieuwste ontwikkelingen op gebied van werkkleding en het was proces. Want met meer dan 60 jaar ervaring is er veel kennis & kunde. Want ook deze de branche blijft altijd in beweging.

 

‘Dansende’ werkkleding

Een van de ideeën was ook om de klant een kijkje in de keuken te geven vanuit de showroom. Het raam dat wij op een uitgekiende plek lieten plaatsen geeft zicht op de wasserij. Er ‘danst’ constant kleding voorbij wat op een leuke manier bijdraagt aan de beweging en de beleving.

 

Alle ingrediënten voor succes

Het avontuur begint gelijk bij aankomst want de route naar de showroom kan maar op één manier en dat is door de wasserij heen. Deze route geeft je inzicht in wat er allemaal bij het was proces komt kijken. Deze transparantie geeft direct een gevoel van vertrouwen. Als je je was hier laat verzorgen dan komt het zeker goed. Deze full service wasserij in werkkleding, die de ruimte biedt om kennis over te dragen. Waar je je nieuw aan te schaffen werkkleding in een inspirerende omgeving kan bekijken en voelen. Waar je direct zicht hebt in de imposante wasserij, dat is wat mij betreft waar het in retailen om draait, The Full Package.

 

Elementen die wij inzetten:

– Interieur Ontwerp – Showroom styling – Visual Merchandising – Groen styling

WETEN WAT STIJLlab VOOR JOUW MERK KAN BETEKENEN?

Stjilb

Benieuwd naar de mogelijkheden?

Neem contact met ons op voor een vrijblijvend kennismakingsgesprek.

Stuur een mailtje naar hello@stijl-lab.nl of plan eenvoudig een belafspraak via onze online agenda.

Direct bellen naar 06-52091594 (Saskia) of 06-52091597 (Mirjam) kan ook, maar soms hebben we even de handen vol. 🙂

Laat dan een berichtje achter, dan bellen we je zo snel mogelijk terug.