Het geheim achter het bouwen van sterke productpresentaties.

Hoe ga je van start bij het maken van een sterke winkelpresentatie. Hieronder geef ik alle ‘ingrediënten’ zodat jij kan bouwen aan goede productpresentaties die jouw klanten inspireren en helpt bij het makkelijk kiezen.

Stap 1: Locatie van je presentatie

Waar is de beste plek voor je presentatie? Bekijk de routing in je winkel, showroom, beursstand of elke willekeurige ruimte. Plaats je presentatie op een zichtlijn en maak er een binnen etalage van. Een binnen etalage wordt ook wel een hotspot genoemd. Er zijn verschillende plekken bijvoorbeeld los in de ruimte waar men er omheen loopt. Maar de presentatie kan ook op de kop van een stelling, of op een wand waar je tegenaan kijkt/loopt geplaatst worden. Jij bepaalt waar in de klantreis het belangrijk is dat jouw klant ‘tegen’ deze presentatie aan loopt.

Stap 2: Koopmotief

Breng in kaart wat het koopmotief van je klant is, dit geeft je veel informatie over welke producten samen in een presentatie goed werken. Ook geeft het je richting hoe deze producten te presenteren. In het luxe segment kies je voor solitair met een spot op je product. Maar is het een goedkoop product dan is het beter te kiezen voor een grote bulk presentatie. Of is de presentatie ingang seizoen en vraagt jouw product juist om veel sfeer?

Stap 3: Opbouwelementen en presentatie dragers

Op basis van je gekozen producten selecteer je de juiste presentatie dragers en/of opbouw elementen. Dit kan een display, tafel of set met tafels zijn. Of misschien heb je een confectierek of schappen kast nodig aangevuld met een etalage figuur. Afhankelijk van je assortiment en presentatie ingang bepaal je hoe het product het best gepresenteerd kan worden. Maar ook de ruimte bepaalt een groot deel van de keuze. Staat je presentatie los in de ruimte dan wil je iets ‘bouwen’ waar je eromheen kan lopen, gebruik hier vlonders, tafels wellicht maak je een frame van hout om je presentatie in te zetten. Maar een presentatie op de kop van een stelling of in een wand vraagt om schappen, confectie beugels, bakken of hangers o.i.d.

Breng je verhaal tot ‘leven’ en speel in op de emotie

Stap 4: Decor en props

Maak een setting zie het als een decor waarin je je producten presenteert. Denk hier aan bv een ‘losse’ wand of paneel met behang, verf om de muur van een accent kleur te voorzien, Een frame waar je van allerlei decoratie aan kan hangen. Zet het geheel op een vlonder of display voor meer attentiewaarde. Zoek passende props en decoratie items. Props zijn decoratie elementen meer decoratieve aard die jouw ‘verhaal’ versterken. Denk aan (zijde)bloemen en planten, sport attributen, zand of andere strooisels. Een decor stuk wellicht uit de kringloopwinkel. Let wel op dat dit items zijn die in ieder geval niet mogen concurreren met je eigen collectie. Het moet direct duidelijk zijn dat jij deze stukken niet verkoopt. Ook een leuke optie is om te kijken hoe je een samenwerking met een ondernemer uit de buurt kunt aangaan.

Stap 5: Communicatie

Er bestaan verschillende soorten communicatie, zet hier inspirerende en/of activerende communicatie in doormiddel van een sfeerbeeld, een banner met tekst of een A4 kaart. In ieder geval ondersteunend aan het ‘verhaal’ dat je wil overbrengen.

Stap 6: Maak een planning

Begin op tijd met je concept en voorbereidingen voor je nieuwe presentatie. Maak een Pinterest bord aan om ideeën te verzamelen. Bedenk welke thema’s voor jullie interessant zijn en aansluiten op de koopmotieven van je klant. Inventariseer welke presentatie dragers, props en andere decoratie elementen je nodig hebt bij de uitvoering. Zorg dat je drukwerk voor je communicatie op tijd klaar is.

 

Wil je meer weten over koopmotief lees dan ons blog;

Het koopmotief van jouw klant als uitgangspunt voor sterke productpresentaties.

https://www.stijl-lab.nl/stijllabposts/koopmotief-sterke-productpresentaties/

 

 

Tip: Presentatie zichtbaar in alle lagen van je bedrijf

Controleer je product presentaties. Sluiten de presentaties aan bij wat je op social media doet. Laat je productgroepen, props en kleurcombinaties terugkomen in de fotografie online en/of offline. Zorg voor genoeg overlap en herkenning op elk denkbare plek binnen je bedrijf!

Ik hoop dat deze stappen en tips jou helpen om creatieve, originele & sterke productpresentaties met stopkracht te maken die verkoop bevorderend zijn. Als jouw klanten stoppen & shoppen dan heb je het super goed gedaan.

Ben je niet zeker van je styling skills, of heb je simpelweg de tijd er niet voor? Weet dan dat we jou graag ontzorgen op één of meerdere gebieden van het omturnen en stijlen van je winkel, showroom of elk andere denkbare plek voor een fijne ervaring voor jouw klanten.

STIJL lab voor elke PLEK daar waar de MENS het MERK ontmoet.

WETEN WAT STIJLlab VOOR JOUW MERK KAN BETEKENEN?

Stjilb

Benieuwd naar de mogelijkheden?

Neem contact met ons op voor een vrijblijvend kennismakingsgesprek.

Stuur een mailtje naar hello@stijl-lab.nl of plan eenvoudig een belafspraak via onze online agenda.

Direct bellen naar 06-52091594 (Saskia) of 06-52091597 (Mirjam) kan ook, maar soms hebben we even de handen vol. 🙂

Laat dan een berichtje achter, dan bellen we je zo snel mogelijk terug.