Het koopmotief van jouw klant als uitgangspunt voor sterke productpresentaties.

Keer op keer een originele winkel presentatie met stopkracht bedenken valt niet mee. Het helpt als je vooraf bedenkt wat het koopmotief van jouw klant is. Waarom koopt de klant dit product? Zijn aankoopmotief geeft jou handvaten voor jou product presentaties, dit wordt dan ook wel een presentatie ingang genoemd. Er zijn heel veel factoren waarop een klant zijn keuze van aankoop baseert. Ik zal een reeks aankoopmotieven opnoemen: Artikelgroep, Design, Gebruik, Geur, Kleur, Kwaliteit, Leeftijd, Maat, Materiaal, Merk, Prijs, Rubriek, Sekse, Serie, Smaakgroep, Thema.

 

Hieronder een korte uitleg per presentatie ingang.

Artikelgroep: groepeer de soorten artikelen bij elkaar bv alle handdoeken, badjassen enz. dit maakt het kiezen makkelijker.

Design: is een belangrijke bij auto’s en meubelen

Gebruik: zet producten samen die op eenzelfde moment gebruikt worden zoals een schroefmachine en bitjes, of kaas met een kaasmes

Geur: is belangrijk bij productgroepen als vers fruit, brood, maar ook voor wasmiddelen en parfums.

Kleur: is bij trendgevoelige producten erg belangrijk

Kwaliteit: speelt een rol bij verse en ambachtelijke producten

Leeftijd: kan werken voor productgroepen speciaal voor senioren.

Maat: een belangrijk koopmotief bij kleding en schoenen

Materiaal: is belangrijk in de modesector maar ook in een bouwmarkt waar hout bij hout ligt en tegels bij tegels samen worden gepresenteerd.

Merk: is erg belangrijk bij luxeartikelen, zoals Chanel, Kenzo, Balenciaga en Nike maar ook voor grote aankopen zoals een auto, tv of laptop.

Prijs: is belangrijk bij producten waarin veel aanbod is, de functionele aankopen.

Rubriek: het is erg gebruikelijk om boeken op rubriek te sorteren.

Sekse: vooral in de kledingbranche, (sport)kleding voor mannen/vrouwen schoenen en lingerie.

Serie: boeken staan in een reeks maar ook vazen of een servies.

Smaakgroep: kan gebruikt worden in de food sector

Thema: kan ingezet worden bij een seizoenartikel

Kies één tot drie presentatie ingangen

 

Om je presentatie en je ‘verhaal’ helder te houden kies je voor 1 tot maximaal 3 presentatie ingangen. Bedenk welke koopmotieven het meest relevant zijn voor jouw kopers. Ga met de gekozen koopmotieven aan de slag. Bedenk of schrijf op wat belangrijk is in elk van de gekozen presentatie ingang. Als de presentatie goed aansluit bij de koopmotieven van je klant is het voor hen makkelijker een keuze te maken waardoor ze sneller tot aankoop over gaan.

Zorg ervoor dat je je presentatie ingang of koopmotief zichtbaar maakt in alle lagen van je bedrijf.

Het is belangrijk om de koopmotieven van je presentaties aan te laten sluiten op je social media. Laat de combinaties terugkomen in de fotografie online en/of offline. Zorg voor genoeg overlap en herkenning op elk denkbare plek binnen je bedrijf!

Tip: Maak een planning.

Zorg dat je op tijd start met je concept voor de nieuwe presentatie en de voorbereidingen hiervan. Maak een lijst met de meest relevante koopmotieven. Maak een Pinterest bord aan om ideeën te verzamelen. Zet een brainstormsessie op de kalender en bedenk welke thema’s voor jullie interessant zijn en aansluiten op de koopmotieven van je klant. Ik hoop dat deze blog jou helpt bij het bedenken van nieuwe creatieve presentaties met stopkracht.

Ben je niet zeker van je styling skills, of heb je simpelweg de tijd er niet voor? Weet dan dat we jou graag ontzorgen op één of meerdere gebieden van het omturnen en/of stijlen van je winkel, showroom of elk andere denkbare plek voor een fijne ervaring van jouw klanten.

Lees ook ons blog over hoe je een sterke presentatie bouwt, welke elementen je daar allemaal voor nodig hebt.

https://www.stijl-lab.nl/stijllabposts/bouwen-van-sterke-productpresentaties-stijl-lab/

 

 

STIJL lab voor elke PLEK daar waar de MENS het MERK ontmoet.

WETEN WAT STIJLlab VOOR JOUW MERK KAN BETEKENEN?

Stjilb

Benieuwd naar de mogelijkheden?

Neem contact met ons op voor een vrijblijvend kennismakingsgesprek.

Stuur een mailtje naar hello@stijl-lab.nl of plan eenvoudig een belafspraak via onze online agenda.

Direct bellen naar 06-52091594 (Saskia) of 06-52091597 (Mirjam) kan ook, maar soms hebben we even de handen vol. 🙂

Laat dan een berichtje achter, dan bellen we je zo snel mogelijk terug.